جلیقه ضد گلوله ای که به تانک برخورد کرد

پس از چندین آزمایش و آزمون و خطا، توسعه دهندگان موادی را کشف کردند که می توان از آنها برای ساختن جلیقه های ضد گلوله قوی تر و بهتر از همیشه استفاده کرد.

امروزه لباس های ضد گلوله با کیفیتی عالی در دسترس هستند. در حقیقت، یک جلیقه ضد گلوله مقاوم در برابر گلوله است، که به این معنی است که جلیقه از انواع و اندازه‌های خاص گلوله‌هایی که با سرعت معینی حرکت می‌کنند از نفوذ به جلیقه و ورود به فرد جلوگیری می‌کند پس با این وجود استفاده و خرید جلیقه ضد گلوله برای افراد بسیار مهم است.

با این حال، اگر جلیقه گلوله ای را متوقف کند، ممکن است همچنان پارچه جلیقه را وارد بدن فرد کند. این می تواند باعث کبودی یا آسیب داخلی شدیدتر شود.

پلی پارافنیلن ترفتالامید یک پلیمر مایع است که می تواند به الیاف آرامید بچرخد و به صورت پارچه بافته شود. این پلیمر مایع با نام تجاری ثبت شده Kevlar یا Twaron به فروش می رسد.

استفاده اولیه از کولار شامل لاستیک ها، طناب ها، واشرها و قطعات مختلف هواپیما و قایق بود. در سال 1971 بود که لستر شوبین از موسسه ملی اجرای قانون و عدالت کیفری متوجه استفاده از کولار در جلیقه های ضد گلوله شد و از آن حمایت کرد. بنابراین نایلون بالستیک حجیمی که قبلا در جلیقه های ضد گلوله استفاده می شد با پلیمر مایع  کولار جایگزین شد.

بعداً جایگزینی از Kevlar توسط یک شرکت توسعه یافت و به عنوان Spectra ثبت شد. استفاده اولیه Spectra برای پارچه بادبانی بود، فیبر پلی اتیلن اکنون در ساخت مواد سبک تر و در عین حال قوی تر، برای استفاده در جلیقه های ضد گلوله استفاده می شود.

الیاف کولار یا توارون به طور گسترده در کامپوزیت هایی استفاده می شود که سبک تر از الیاف مبتنی بر فیبر کربن و عایق الکتریکی هستند.

مواد اولیه ای که لباس های ضد گلوله استفاده می کنند کاملاً قادر به مقابله با هر نوع حمله با سلاح گرم است. جلیقه دارای یک پانل و یک ورق از پلیمرهای پلاستیکی برتر است که از چندین لایه کولار، Spectra Shield یا در کشورهای دیگر Twaron یا Bynema تشکیل شده است.

لایه های کولار بافته شده با استفاده از نخ کولار به هم دوخته می شوند، در حالی که Spectra Shield غیر بافته شده با رزین هایی مانند کراتون پوشانده شده و چسبانده می شود و سپس بین دو ورق فیلم پلی اتیلن مهر و موم می شود.

پانل باید با یک ترکیب پلی استر پنبه یا پارچه نایلونی پوشانده شود، زیرا پنل به خودی خود می تواند برای پوشیدن بسیار ناراحت کننده باشد.

لبه های پوشش پانل معمولاً با دوختن یک تکه مواد جاذب روی آن راحت تر می شود. برخی از جلیقه های ضد گلوله دارای روکش نایلونی به عنوان سپر مکمل هستند.

جلیقه‌های ضد گلوله که در موقعیت‌های خطرناک استفاده می‌شوند دارای جیب‌های داخلی برای نگهداری صفحات ساخته شده از فلز یا سرامیک هستند که به فایبرگلاس متصل شده‌اند. این جلیقه ها همچنین می توانند در تصادفات رانندگی یا در برابر ضربه چاقو محافظت کنند.

جلیقه با کمک یک دستگاه بند بر روی بدن فرد پوشنده بسته می شود. کناره های جلیقه با تارهای الاستیک به هم متصل می شوند.

سگک های به کار رفته در بافته های کشسان فلزی بوده و گاهاً از بست های Velcro نیز استفاده می شود. هنگامی که گلوله به زره بدن برخورد می کند، الیاف قوی انرژی آن را پراکنده می کند و انرژی اضافی توسط هر لایه متوالی از ژاکت جذب می شود تا گلوله متوقف شود.